En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

15 december 2012

Grove snobrød med grøn ærte dip


I forbindelse med min uddannelse er Jeg i øjeblikket i praktik på en folkeskole og SFO, her skal Jeg og mine medstuderende undervise i sund mad og i den forbindelse lave nogle sunde mellemmåltider sammen med børnene. Én af dagene valgte vi at lave snobrød. For at gøre måltidet sundere end, det lyse snobrød, som normalt serveres med syltetøj. Så valgte vi at lave snobrød af en grov dej og skiftede syltetøjet ud med en ærtedip. Det var et hit blandt børnene og mættede godt.

Grov snobrødsdej ca. 20 brød

1 pk. gær (50 g)
1 L vand
1 spsk salt
8 spsk olie
200 g rugmel
Hvedemel for resten

1. Opløs gæren i vandet, tilsæt salt og olie
2. Rør rugmelet ud i væsken
3. Tilsæt hvedemel indtil konsistensen er til at ælte, (pas på den ikke bliver for tør, da rugmelet suger væske til sig, under hævning)
4. Ælt dejen på bordet og læg den tilbage i skålen, lad den hæve 1 time et lunt sted.
5. Efter hævning, æltes dejen igennem og der formes ca. 20 boller, som lægges på en bradepande med bagepapir. Tag pladen med ned til bålet, så er dejen klar til børnene
6. Bollen rulles i hænderne til en aflang pølse, som så snoes rundt om en snobrødspind fx bambus.
7. bages over gløderne, de er færdige, når de lyder hule og nemt kan tages af pinden.
8. Server fx med nedenstående ærtedip.

Grøn ærtedip tilbehør til ca. 10 brød

200 g grønne fine ærter, optøet
50 g kogte kikærter eller hvide bønner
1 fed hvidløg
Citronsaft
Friske mynteblade
Olivenolie
Salt og peber

1. Blend det hele, Vi lavede den som en grov dip, men den kan også blendes helt fin

Brug den som creme i sandwich, den passer godt sammen med kylling.
Vi brugte den som dip til snobrød, bagt på bål, som alternativ til syltetøj.


Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar