En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

21 november 2012

Stop madspild: Tun Frikadeller

Disse tun deller er en god måde at få brugt rester af kartoffelmos og tun fra dåse.

Giver ca. 12 mindre deller

100 g kold kartoffelmos
150 g tun i vand (1 ds)
100 g Revet grøntsager fx gulerødder, squash, andre rodfrugter
1/4 revet løg.
1 æg
lidt citronsaft + både til servering
salt og peber
mel til rigtig konsistens.
Olie til stegning

1. Bland det hele sammen, lad det trække i ca. 10 min.
2. Form som deller (Jeg trykkede dem lidt flade) og steg dem på en pande til de er lysebrune og færdige.
3. Server med fx salat, kartofler og remoulade.

Print Friendly and PDF

4 kommentarer:

  1. Super initiativ mht madspild. Vi smider for meget ud! Uhm, glæder mig til at lave. Minimer mere madspild med vacuum, hvilket får fødevarerne til at holde længere. Se evt her: http://www.faktiskpraktisk.dk/praktiske-ting-til-hjemmet-og-rejseartikler/27-koekken-og-bad/215-undgaa-madspild-med-vakuum---obh-food-sealer/. Hilsner Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, man må jo være lidt kreativ :o)

      Slet
  2. Lyder super lækkert. Den må prøves. Min datter er pt i mod alm. frikadeller, hun siger at det ikke smager hende. Sludder og vrøvl, da hun er til andet med hk. fars. Tror det er en jeg bestemmer selv hvad jeg spiser og kan lide periode. Tror hun vil elske disse, da fisk i alle former er hot + grøntsager. Tweenie or not tweenie :-) Jeg er enig i at der smides alt for meget mad ud. Synes at mange kunne oparbejde en sundere holdning hertil. Forleden var vi til et arrangement, hvor der blev serveret burgere - Ta' selv/lav selv. Flere børn i en alder som burde vide at man ikke blot blir' ved at øse op uden så at kunne spise det, tog flere gange fra bordet inden første portion var spist, og det endte ud i et mega levn. Og forældrene sagde ingenting. Undskyld hører måske ikke til her, men i min verden er det også madspild. Og det berører mig dybt, når jeg ved at der sidder folk rundt omkring der dårlig kan få eller slet ikke kan få mad på bordet. Tillige er der en masse andre faktorer der spiller ind i dette - ikke mindst tanke på produktion og miljø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Jeg har det på samme måde, nogle gange bliver man forundret over folks manglende opførsel eller respekt for fødevarer, nogle gange ender det i et madsvineri og det er rigtig ærgerligt.
      Jeg håber dellerne vil falde i din datters smag, Det behøver jo ikke være rester af tun, det kan jo også være rester af dampet eller stegt fisk fx torsk eller laks.

      Slet