En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

11 november 2012

Mortens aften - And i miniudgave

Igår var det Mortens aften, derfor skulle der jo serveres and.
Tallerkenen kom til at se således ud:


Stegt andebryst i ovn
Brunede kartofler
Brun sauce
Hjemmelavet rødkål med blåbær og kirsebærsirup
Svesker og mandel i baconsvøb
og appelsin

For noget tid siden købte jeg Selleberg´s kirsebærsirup, som jeg syntes skulle bruges i denne lune rødkål  Jeg syntes det fungerede rigtig fint sammen med rødkålen og blåbærrene.

Lun rødkål i kirsebærsirup med blåbær - til 2 personer - Tilbehør

350 g rødkål i strimler
5 tsk kirsebærsirup
lidt blåbær friske el. fra frost.
evt. lidt vand
1/2 stk. stjerneanis (lille)
1 stang hel cassia kanel (lille)
salt og peber
smør el. andefedt til stegning

1. Smelt fedtet, kom rødkålen i og vend det rundt ved middel varme i et øjeblik,
2. Kom siruppen og blåbær i og vend rundt, efter et øjeblik væder den lidt, ellers tilsæt en sjat vand, så det ikke brænder på.
3.Tilsæt kanel, stjerneanis, salt og peber og lad det simre mørt, det må gerne have bid.

Serveres fx til Stegt and eller flæskesteg, kan spises både kold og varm



Klassiske brune kartofler - til 2 personer tilbehør

400 g små kogte kartofler
6 spsk sukker
25 g smør
salt og peber

1. Smelt sukkeret til karamel, til det er lysebrunt,
2. Tilsæt smørret, lad det smelte og bruse sammen med karamellen
3. Tilsæt kartoflerne og vend rundt, lad dem glasere i karamellen,
4. Smag til med salt og peber. Lad kartoflerne lune igennem

Serveres med det samme fx til andesteg eller flæskesteg.

Stegte andebryster i ovn

1 stk andebryst pr. person (nogle steger også et lår med, det skal dog have længere tid)
salt og peber

1. Dup andebrysterne tørre
2. Snit fedtet/skindet i harlekin mønster
3. Tænd for en pande, kom brysterne med skindsiden nedad med det samme (uden fedtstof)
4. Steg brysterne 2 min på skindsiden., vend dem og steg 2 min på kødsiden.
5. Steg dem færdige ca. 15-20 min (afhængig af størrelse) i ovnen ved 180*
6. Tag dem ud af ovnen og lad brysterne trække ca. 10 min.

Svesker og mandel i baconsvøb

Svesker uden sten, gerne store
Mandler
Bacon i skiver, skær skiven i 2 på midten, hvis der fx bruges Tulip

1. Skær en lille lomme i svesken, kom 2 mandler ind i,
2. Læg endnu en sveske udenom den anden sveske. 
3. Fold en skive bacon udenom sveskerne
4. Steg dem kort på hver side, så baconen bliver sprød. Man kan vælge at stege dem færdige på panden, eller man kan lune dem igennem inde i ovnen, når baconen er sprød.

Disse kan serveres fx til stegt and, flæskesteg eller som appetizer/ tapas





Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar