En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

31 maj 2012

Indisk kylling Jalfrezi


Denne  opskrift er fra bogen Easy indisk kogebog. Jeg synes den er rigtig god, det er meget sjældent, bortset fra desserter, at jeg følger en opskrift til næsten punkt og prikke, men det skete næsten idag. jeg skriver som jeg lavede den.

2 personer som hovedret

200- 250 g kyllingebryst/ inderfilet i skiver
1 løg, i halve skiver
2-3 fed hvidløg, hakket (Jeg brugte 1 solo hvidløg)
1 chili med kerner, hakket (Jeg brugte en rød)
2 store tsk. karry paste (se nedenstående)
1 spsk tomatpuré
lidt salt
12 g ingefær, renset og fint revet
1 grøn peberfrugt
1 ½ dl kogende vand
Frisk koriander
olie til stegning

Varm olien op og steg løgene lysebrune, tilsæt hvidløget og chili.
Tilsæt karrypastaen, tomat puré og saltet, lad det stege ca. 1 min., for at få smagene frem og syren væk i pureen.
Kom kyllingestykkerne i og lad dem stege med ca. 5-8 min. rør godt rundt. Tilsæt det kogende vand og lad retten simre til kyllingen næsten er færdig, tilsæt peberfrugterne og ingefæren, lad det varme igennem.

Server med ris og evt. naanbrød.

Note: mange vælger den grønne peberfrugt fra, da de synes den er bitter el. lign. men i dette måltid, kommer den virkelig til sin ret, så brug den grønne, ellers kan de andre også bruges.

Note: Man kan sagtens komme flere andre grøntsager i denne ret, hvis det ønskes.



Hurtig karrypasta - giver ca. 5 spsk.

2 spsk vegetabilsk olie
2 tsk tomatpuré
2 tsk stdt. spidskommen
2 tsk stdt. koriander
1 tsk gurkemeje
½ tsk stdt. garam masala
1/4 tsk chilipulver
1/4 tsk salt

Blandes til en pasta
kan opbevares i lufttæt bøtte/glas i ca. 9 dage i køleskab.



Kilde: Easy indisk kogebog af  Manju Malhi (2008) Print Friendly and PDF

2 kommentarer:

  1. Helt fantastisk opskrift!!! Var i Indien for, at besøge min familie (er halv Indisk) og lavede denne ret til dem, og de var begejstrede :-) Vil dog skære lidt ned for chilien, hvis man ikke er meget vant til stærk mad.. Men denne er blandt min ynglings retter!! Tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ja Jeg tror også at det er en af mine yndlings currys.

      Slet