En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

07 april 2012

Irakisk gryderet - Kalvekød og hvide bønner i tomatsauce


Denne Irakiske gryderet er ikke særlig stærk, medmindre man selv justerer i mængderne, 
Man kan sagtens erstatte kalvekødet med lammekød, det smager også godt. Et godt råd er, at koge en hel pose med bønner og frys ned i de mængder, der passer dig, så er det altid nemt at lave denne opskrift samme dag.
Denne ret indeholder en del protein fra bønnerne, som mætter, derved kan man spare på mængden af kød, men hvis man elsker kød, tilføjer man bare mere til retten.
Er man vegetar, så erstat kødet med forskellige grøntsager, de skal dog ikke have så lang tid. 


Til 2 personer

300 - 400g Kalvekød i store tern (fra klump, bov el. lign)
100 g tørrede hvide bønner* (el. 200g udblødte/kogte)
1 bouillonterning
1 løg, i både
1 stort løg, tern
1 tsk. stdt. spidskommen
3 tsk. tomatpuré
1 ds hakkede flåede tomater som evt. er blendet
1 solo hvidløg** el. 2-3 alm fed., hakket
chili, frisk el. tørret

Bønnerne sættes over i koldt vand natten over.
Dagen efter hældes vandet fra og der tilsættes frisk vand og bouillon, kog bønnerne møre ca. 45 min.
I en anden gryde sættes kødet over i vand og simre med 1 løg i både i ca. 2 timer eller til kødet er mørt. (det skal være mørt som smør!!!) - husk at afskumme urenheder
Tip: kender man sit kød (altså hvor lang tid det er om at blive mørt) kan man tilsætte de udblødte bønner 45 min. før kødet er færdigt og derved spare en gryde.
Når både bønner og kød er færdigt sauteres løg og hvidløg gyldne i en ny gryde, tilsæt chili og tomatpuré og lad pureén stege lidt med, for at få den værste syre væk. tilsæt derefter de flåede tomater, kødet og bønnerne, og supler med suppen fra kødet/ bønnerne, indtil man får en ønsket konsistens. (lidt tykkere end tynd suppe) lad det koge igennem ca. 10-15 min. gerne længere.
Smag til

Serveres fx med ris og tabouleh

* Hvide bønner svulmer op til lidt over dobbelt størrelse,
dvs. 100g tørrede bønner = ca. 200 g udblødte/kogte

** Solohvidløg er et kinesisk hvidløgsfed som svarer til 2-3 alm. fed. 

Kilde: Hadeal Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar