En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

13 marts 2012

Tom Kha - kokosmælkssuppe


Jeg synes denne thailandske cremede suppe er rigtig god, den er krydret med citrongræs og limeblade og tilsmagt efter smag med chili. 
Jeg har lavet denne suppe med kæmperejer, men man kan også bruge kyllingebryst i strimler
Server den både som forret el. hovedret

Til 2 personer (hovedret)

Base:
½ løg, skåret i tynde både
1 stk. (valnød str.) Ingefær el. galangarod, revet/ finthakket
1-2 chili, tern efter smag
2-4 limeblade, hele
1-2 stænger citrongræs, grove stykker, bank dem lidt i den tykke ende, for at afgive smag.
1/4 tsk. rød thai karrypasta
½ fed hvidløg
sukker, gerne palmesukker
salt
peber
fiskesauce
Saft fra 1/2 lime
1 bouillonterning høns el. grøntsag
½ L kogende vand
1 ds. kokosmælk (400 ml.)
neutral olie

Fyld:
2 tomater, skåret i både
4-6 champignon, skåret i både
Kæmperejer, renset og uden skal, ca. 6 pr. person til hovedret.
frisk koriander
evt. frisk chili

Tilbehør:
Rejechips

Løget steges og  blødgøres, uden at få farve, tilsæt de øvrige grøntsager/krydderier og steg lidt med. tilsæt bouillon og de øvrige ingredienser undt. kokosmælk. lad det koge igennem.
Tilsæt kokosmælk og kog op, smag suppen til.
Tilsæt rejerne og fyldet og lad det varme igennem.

ved servering drysses frisk koriander og evt. frisk chili over
server evt. med rejechips

NOTE: Hvis man ikke er til små stykker af ingefær, citrongræs osv. kan man sigte basen, inden fyldet simrer med.

Tip: De limeblade, galangarod og citrongræs man ikke skal bruge, kan man fryse, så har man altid liggende. Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar