En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

22 marts 2012

Fladbrød med Zattar



Zattar krydderiblanding er blevet et nyt yndlingskrydderi for mig.
Forleden dag var der en "kollega" på mit praktiksted, som havde nogle lebanesiske brød med som hed Zattar Manaish, fra en lebanesisk bager. de er en form for fladbrød/pizza, der er klappet sammen, de var super gode. Vi snakkede om hvilken smag de egentlig smagte af, derfor googlede jeg for at finde ingredienserne og fandt ud af, at det er en færdig blanding man kan købe hos nogle grønthandlere.
Den består hovedsageligt af vild timian, sesamfrø, koriander, dild og øvrige ingredienser. 

Man tager et par skefulde af krydderblandingen og blander med olivenolie, til det bliver en grødet masse.
derefter smøres det ud over sin dej eller færdig bagte fladbrød (brug de tykke)  og bager sprøde i ovnen.  ved ca. 180- 200 *c
ved rå dej. ca. 8-12 min (indtil bunden er sprød)
på færdig bagte tykke fladbrød ca. 3 min. hold øje, de må ikke blive mørke.

Spis dem som snack, eller som tilbehør til din frokost/ hovedret.

Man kan lave mange versioner fx. lave snegle, grissini, mini snacks alle med denne blanding, jeg skal i hvert fald prøve lidt forskelligt.

NOTE: Der findes 2 slags fladbrød, tynde og nogle tykke, Hvis du vælger at bruge forbagte fladbrød, så brug de tykke (på billedet ses et tyndt fladbrød) jeg har siden prøvet med de tykke og de er bedst. Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar