En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

03 januar 2012

Surdej/ Biga til brød


Denne Surdejsopskrift er fra Claus Meyer
Han kalder den også for en "Biga"
Jeg har dog justeret lidt på mængderne.

Dette giver en lille portion, men rigeligt til flere brød.
Varighed: 10-12 dage, før den kan bruges

5g gær
1½ dl. koldt vand
125g hvedemel

De 3 ingredienser blandes godt til en ensartet dej, kommes derefter i en beholder, dæk den til, men sådan at dejen stadig kan få luft, (Jeg brugte en isbøtte, med sølvpapir over)
Lad dejen stå 10-12 dage, køligt, dog ikke i køleskab, Bigaen skal lugte lidt af øl.
alt afhængig af opskriften, skal man bruge ca. 25 - 40 g surdej til en portion brød.
Når man har taget af bigaen, spæder man op med mere vand og mel og rører det godt rundt.
HUSK: Sørg for at røre i bigaen hver dag, hvis man glemmer det, falder væsken til bunds og forrådner og så må man smide det ud og begynde forfra. Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar