En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

22 januar 2012

Mini chokoladekursus hos Axoco 2012

Har været til chokoladekursus hos Axoco arrangeret af Inco Tranee

Arrangementet varede ca. 4 timer, hvor vi hørte om chokoladens historie, smagte noget lækkert chokolade og fik afprøvet lidt forskellige teknikker,
Vi prøvede af temperere chokolade derefter skulle vi lave chokoladesvirvler, man kan bruge til pynt (billede th.)
Derefter skulle vi lave en lækker ganache til vores fyldte chokolader, (billede tv.) den var lavet af chokolade med vanilje og whiskey. og lagt i magnetiske chokoladeforme, ilagt transfer sheets som er papir med mønster lavet af hvidt kakaosmør og evt. tilsat farve.

Midt på billedet ses et lille udvalg af de chokolader vi fik lov at smage,
De inddeler deres chokolader i 3 kategorier afhængig af fyldet
Pure: klassisk fyld fx marcipan, nougat, karamel osv.
Symbiosis: 2 ingredienser og lidt alcohol, fx frugtsmag og  krydderurter
Fusion: Der slipper de fantasien løs og laver fx ganache med gedeost, blåskimmelost eller hvad de kan finde på af sjove ting.
Jeg kommer efterfølgende til at ligge indlæg ind om temperering af chokolade og en chokoladeganache, som jeg lærte på kurset.

Opbevar chokolade ved 15-17 *c i neutralt område, altså ikke blandt råvarer der afgiver kraftige dufte/smag fx. løg.

Opbevar IKKE på køl, da der opstår kondens, der gør at chokoladen risikerer at blive grim




Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar