En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

06 december 2011

Vintergryde med oksekød og pølser


Denne gryderet er rigtig god hvis man får mange gæster, eller bare til en kold vinterdag. i går serverede jeg den med bagt kartoffelmos og grønkålssalat og den kombination var et hit blandt veninderne der var til middag.

til ca. 6 personer

700 g tern af oksebov, klump el. lign (køb hel el. udskåret i tern)
3 løg, hakket
500g champignon, i grove tern
1 lille pk. bacon i tern
1 lille pk. cocktailpølser (friske, ikke på dåse)
1 L god hønse fond ellers brug bouillonterning af høns el. okse
4-6 laurbærblade
1 dl. hele hasselnødder
paprika
tørret chili
tørret el. frisk hvidløg
1 dl. tørret tyttebær (kan udelades)
salt, peber
2,5 dl. madlavningsfløde
evt. vand
lidt madkulør
maizena til jævning
olie til stegning

steg champignonerne brune og sprøde på en pande - stil tilside, 
Steg baconen i en gryde,  tilsæt løgene, lad det brune godt af,
på panden, brunes nu tern af kødet, kom det derefter op i gryden. tilsæt alle krydderierne og tyttebær, og rør rundt, tilsæt fond/bouillon, så det dækker 1-2 cm. over kødet. lad det koge 1-2 timer afhængig af kødets størrelse. ca en ½ time før den er færdig tilsættes de stegte champignon, hasselnødder og pølserne. kog videre.
smag den til, tilsæt vand, hvis der ønskes mere sauce. tilsæt fløden, og madkulør. smag til.
Jævn gryderetten med maizena, der er rørt ud i lidt vand.

Server med kartoffelmos, og en vintersalat fx. rødbede/gulerodsalat eller grønkålssalat



Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar