En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

05 september 2012

Dukkah med kikærter og hasselnødder


Dukkah er en krydret Marokansk kikærte- og nøddeblanding, som man spiser sammen med hovedmåltider, ovenpå supper eller salater, nogen serverer det som starter, hvor det serveres med noget godt brød, som man så dypper i lidt god olivenolie og derefter i Dukkaen.  - det smager simpelthen fantastisk.

Giver ca. et ½ kg.  (kan holde sig længe i lufttæt beholder/glas)

100 g sesamfrø
15 g spidskommen, stødt
50 g korianderfrø, hele
180 g hasselnødder
180 g. Ristede kikærter (købes hos grønthandler, se billede nederst)
3 tsk. havsalt i flager
1 tsk. kværnet peber
1 spsk. sukker

1. Det hele ristes på en tør pande hver for sig, undtagen kikærterne
2. Det blendes/eller i morter, hver for sig, der skal stadig være struktur, derefter blandes det efterhånden, sesamfrø skal ikke knuses,
3. Blandes med salt, sukker og peber.

Smagen er svag af koriander og spidskommen, men hvis man elsker disse krydderier, kan man sagtens komme mere i. det samme gælder med de andre ingredienser.

Tip: Kom dukkaen i et pænt glas og giv det som værtindegave.

nedenfor kan ses hvilke kikærter jeg har købt, de er tørristede, uden tilført smag evt. kun med salt


Blandingen kan bruges til Tun Her

Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar