En blog om kærlighed til hjemmelavet mad og gode råvarer.
Jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter og det vil kun glæde mig,
hvis du finder min blog interessant til at blive fast læser.
Feedback på mine opskrifter/ indlæg er mere end velkommen.
God fornøjelse.

08 oktober 2011

Grov rødbedepizza, vegetar

giver 1 stor rund pizza på en bageplade

Dej:
10 g gær
3 dl. lunkent vand
1 spsk. olivenolie
1 tsk. salt
150 g Rugmel
Ca. 350 g hvedemel

Fyld:
2-4 rødbeder, friske
olivenolie
citronsaft
2 fed hvidløg, presset
salt/ peber
150 g. feta

Pynt:
 ½ pakke Rucola
2 Avocado
10 Cherrytomater
Olivenolie og Balsamico (gerne glace)
Salt og peber

kom en bageplade el. bagesten i, som opvarmes med ovnen
bages i ca. 12 - 20 min ved 220 *c

Dej:
Udrør gæren i lunkent vand.
Tilsæt salt, olivenolie og rugmel. Herefter hvedemel lidt af gangen.
Ælt det meget grundigt. Lad dejen hæve 30 min.

Fyld:
skræl rødbederne og skær dem i ultra tynde skiver, mariner dem i lidt olivenolie, citronsaft, presset hvidløg,  salt og peber.
Rul pizzadejen tyndt ud med en kagerulle. og læg dejen på bagepapir

fetaen smuldres på pizzaen så det dækker. Rødbederne fordeles også.
Før bagepapiret med pizzaen over på den varme bageplade, og bag pizzaen ca. 12-20 min. ved 220*c (ikke varmluft)
indtil den er gylden og rødbederne er møre. bunden skal være sprød.


Pynt:
Imens pizzaen bager, laves pynten,
Avocado og cherrytomater skæres i små stykker og blandes med ruccolaen til en salat.
olivenolie, balsamico, salt og peber piskes sammen og hældes over salaten.
når pizzaen er kølet lidt af, skæres den i 8 dele og salaten fordeles ovenpå.

Tip: Grunden til at man varmer bagepladen med i ovnen, er for at give en mere sprød pizzabund, det har lidt den samme virkning som en pizzasten.


kilde: Denne opskrift udarbejdede jeg sammen med 2 andre studerende, til en 7. klasses undervisning i hjemkundskab og børnene var vilde med den. 
Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer:

Send en kommentar